Saturday, August 15, 2009

PERJUANGAN DI BILIK KULIAH





Aku akan menghormati sesiapa sahaja yang memberi ilmu kepadaku tapi bagaimana aku ingin menghormati pemberi ilmu sekiranya dia adalah musuhku dan musuh agamaku. Di bumi UKM ini, terdapat pensyarah yang mengajar ‘KAJIAN TAFSIR’ tapi dalam ucapannya dia mengatakan, “undang-undang Malaysia tidak elok sebab penzina boleh melepaskan diri dengan hanya bayar ikat jamin RM2000. apa salahnya bagi hukuman kepada penzina 2@3 rotan. Ini sudah cukup memberikan kesan”. Apabila aku mendengar ucapannya, ini membuatkan diriku tertanya-tanya, tafsir manakah yang dia ambil sedangkan dalam al-quran sudah jelas hukuman kepada penzina yang sudah berkahwin adalah rejam sampai mati, dan yang belum berkahwin adalah sebat 100kali. Apakah logiknya seorang pensyarah yang dipanggil ustaz memgeluarkan kenyataan “cukup dengan 2@3 rotan”, sedangkan dia mengajar tafsir al-quran. Pasti kenyataan sebegini akan memeningkan kepala orang yang mendengar dan boleh menyesatkan orang yang jahil apabila didengar.


Ada juga pensyarah yang mengajar “PEMIKIRAN ISLAM SEMASA” banyak mengeluarkan pendapat-pendapatnya dalam isu-isu tentang islam sehingga kenyataannya itu boleh menyebabkan dia menjadi kufur. Baginya sesiapapun bebas mengeluarkan pendapat dan kita mestilah menghormati pendapat masing-masing. Bagiku pula, setiap daripada kita boleh mengeluarkan pendapat tetapi kita tidak bebas untuk mengeluarkan pendapat terutama dalam soal akidah dan hokum-hukum yang telah dijelaskan dalam al-quran. Dia juga tidak mempertikaikan kenyataan dr. masyitah yang membenarkan ibu tunggal berzina untuk menyara hidup keluarga. Dia mengatakan ustazah masyitah boleh mengeluarkan pendapatnya dan kita mestilah menghormati pendapatnya. Bagaimana pula kenyataan masyitah yang mengatakan hudud tidak sesuai pada zaman ini. Kenyataan- kenyataan sebegini sangat menyesatkan dan boleh menyebabkan seseorang menjadi kufur. Apakah kenyataan sebegini harus dihormati? Sesekali tidak akan aku hormati kata-kata sesiapapun sekiranya ianya bercanggah dengan kata-kata Tuhan seperti dalam al-quran.

Beberapa minit sebelum balik, pensyarah sempat menanyaku soal hudud mungkin kerana hanya aku seorang sahaja yang berkopiah semasa itu. “hilmi, apa pendapat awak hudud ni tidak diamalkan di Malaysia?” tanpa berfikir panjang, lantas aku menjawab dengan suara tegas, “mane boleh gitu, kene wat ah. Ayat tentang hudud dalam al-quran adalah ayat muhkam bukannya ayat yang mutasyabihat yang perlu kita takwil lagi.” Pensyarah mengangguk-angguk sambil tersengih. Lalu dia bertanya lagi aku, “jadi kita nok amal macam mane, di Negara kita terdiri daripada pelbagai budaya dan agama”. Sekali lagi aku mempertahankan hujahku, aku memberitahu, “buat je ah, tu bukan masalahnya. Masa zaman Rasulullah juga terdiri daripada pelbagai budaya dan agama, ada aus, ada khazraj. Ada islam dan ada juga kafir. Malah orang kafir pulok yang masuk islam apabila melihat kemurniaan undang-undang islam yang dibawa Rasulullah.” Kali ini hujahku tidak dapat dipertikai lagi oleh pensyarah dan kawan-kawanku yang mengangguk-angguk sambil ketawa mungkin disebabkan loghat bahasaku yang indah.

Kali ini pensyarah menerima pendapatku tetapi dia berpendapat sebelum kita buat undang-undang islam kita kene memberi kefahaman dahulu kepada orang bukan islam. Lantas aku mencelah tanpa disuruh, “ bukan orang bukan islam yang dok paham, orang islam sendiri yang dok paham”. Perasaan nok mengeluarkan umno yang tidak faham tentang hudud, tapi lebih baik qias sedikit lah rasenya. Pensyarah meneruskan syarahannya.Apabila habis kelas pada malam itu, rakanku yang bersama aku dalam kelas itu iaitu anak menteri besar kedah(ustaz azizan razak) memberitahuku bahawa pensyarah itu adalah bekas calon aspirasi kat UKM. Baru ku sedari, patutlah kenyataan-kenyataan pensyarah itu begitu dangkal sekali. Aku berazam akan terus mempertahankan islam selepas ini daripada orang-orang yang mempertikaikan ayat-ayat Allah dengan akalnya yang cetek.

Bagi pensyarah yang mengajarku “KAJIAN HADITH” pula dengan rentaknya tersendiri. Dia mengajar kajian hadith tetapi dia juga adalah professor merangkap ketua di jabatan Islam Hadhari. Bagaimana dia boleh menyandang jabatan yang sesat itu dengan ilmunya yang ada. Hadis mana yang dia guna untuk menghalalkan tindakan dia itu? Bagaimana dia menghuraikan hadis nabi yang bermaksud, Allah tidak menerima sebarang tukok tambah dalam islam(lebih kurang gitu ah). Bagaimana pula dia mentafsir a-quran, “pada hari ini aku telah sempurnakan agama kamu dan aku redha Islam itu menjadi agamamu”.

Prinsip islam hadhari yang pertama juga ‘beriman dan bertaqwa’. Makna bertaqwa tu sahaja boleh dipersoalkan kepada pelopor islam hadhari. Maksud taqwa ialah takut iaitu menyerah diri pada Allah dengan MELAKSANAKAN SEGALA PERINTAHNYA dan meninggalkan segala larangannya. Jadi bagaimana pula bagi prof dengan soal hokum hudud yang tidak diamalkan di Malaysia. Dimana prinsip TAQWANYA itu. Jadi sekiranya orang yang membawa islam hadhari ini pun melanggar prinsip yang dia bawa, tidak perlu lagilah kita mengikuti islam hadhari yang jelas kesesatanya.

Ingatlah wahai rantai perjuangan islam!
Apabila dirimu telah disenaraikan dalam sof perjuangan,
Maka tabiat jenerasi ini mestilah berbeza dengan tabiat jenerasi umum,
Sahsiah mesti ditingkatkan,
Akhlak mesti berbeza,
Fikrah mesti semakin jelas,
Daya fikiran mesti semakin matang,
Nilai ucapan dan kata2 mestilah berharga,
Pandangan mestilah bernas,
InsyaAllah...

Sesungguhnya perjuangan tidak mengenal tempat dan masa!

1 comment:

  1. Abang Ngah berhujah dengan nas yang baik. Namun hormatilah pensyarah sebagai strategi untuk memikat hati mereka. Gunakan bilhikmah. Mana tahu mereka akan sedar kesilapan mereka.

    ReplyDelete